همشهری آنلاین: روزنامه همشهری در شماره روز پنجشنبه ۲۷ فروردین عناوین«پایان تحریم، شرط توافق» و «نرخ نان در آستانه آزادسازی کامل» را انتخاب کرد.

پنجشنبه ۲۷ فروردین

این روزنامه تیتر یک را به عنوان پایان تحریم، شرط توافق اختصاص داد و نوشت:

رییس جمهور کشورمان به طرح جدید سنای آمریکا درباره توافقنامه نهایی گفته است اینکه سنا و مجلس نمایندگان و تندروها در آمریکا و مزدوران منطقه ای آنان چه می گویند، به ما ربطی ندارد، ما در برابر تعامل، حسن نیت و احترام، تعامل، حسن نیت و احترام می خواهیم، اعلام میکنیم طرف ما مجالس آمریکا نیست، بلکه مجموعه ای به نام 5+1 است...روحانی تاکید کرد:5+1 بداند پایان این توافق اگر پایان تحریم های اقتصادی نباشد، توافقی نخواهد بود. باید پایان این مذاکرات که از زمان امضای توافق آغاز می شود، اعلام لغو تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه ملت ایران باشد.

روزنامه همشهری با درج عنوان نرخ نان در آستانه آزادسازی کامل نوشت: با گذشت ۵ ماه از افزایش قیمت انواع نان سنتی و صنعتی در کشور و آزادسازی تدریجی نانوایی ها هنوز هم نه تنها افت کمی و کیفی نان ازجمله گلایه های مردم است.

بلکه تکلیف آزادپزی ۲۰درصد نانوایی ها در کشور زمینه لازم برای بروز برخی تخلفات مانند گرانفروشی به بهانه آزادپزی یا آرد فروشی توسط نانوایی های دارای سهمیه آرد یارانه ای را فراهم کرده است.

نابسامانی بازار نان در حالی ادامه دارد که سال گذشته نرخ آرد همه نانوایی های فانتزی، حجیم و نیمه حجیم و صنعتی آزاد شده و افزایش قیمت این نوع نان ها موجب کاهش اقبال مردم به آن و تعویق در اجرای تکالیف دولت برای حرکت به سمت توسعه مصرف نان صنعتی شده است.

این روزنامه با بازتاب عنوان داعش خواب قصر شیرین را می دید، نوشت: فرمانده بزرگ ترین نیروی ارتش است و سال ها پس از آرامش نسبی پایان جنگ تحمیلی، نیروهایش در مرزهای غرب و جنوب غرب کشور در آزمون خطیر هوشیاری دربرابر خطر داعش قرار گرفته اند.

دغدغه حفظ امنیت مردم در صحبت های سرتیپ احمد رضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش موج می زند. داعش را کوچک تر از آن می داند که تهدیدی برای کشور باشد، اما به عنوان یک فرمانده هوشیار از استقرار 5تیپ نیروی زمینی در مرزهای غربی کشور هم سخن می گوید. فرماندهانش و حتی هلی کوپترهای هوانیروز سال ها پس از جنگ برفراز نیروهای داعش پرواز کرده اند تا اخطار داده باشند و پیشگیری کرده باشند.

•امیر، اطلاع داریم که مأموریت ارتش در حوزه تأمین امنیت مرزها در غرب کشور و همسایگی عراق در 3استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان تعریف شده است. با گسترش دامنه نفوذ گروهک تروریستی داعش در عراق آیا ارتش با آنها به عنوان یک تهدید در غرب کشور درگیری داشته است؟ آیا پیام اخطار به آنها ارسال کرده اید؟

ما ارتباط پیامی با داعش نداریم اما حضور ما پیام ماست. ما توپخانه خود را تا صفر مرزی برده ایم. نفرات دیده بان و فرماندهان ما آن طرف مرز بودند و این خود برای داعش یک پیام است. وقتی داعش از مرزهای غربی عراق وارد شد در عرض یک ماه خودش را به مرزهای شرقی این کشور رساند و طبق نقشه ای که از قبل در فضای مجازی منتشر کرده بود بخشی از ایران را جزو نقشه خود دانسته بود. با این اوصاف داعش نیامده بود که در عراق بایستد.

داعش آمده بود که در قصر شیرین ما باشد. داعش با کسی تعارف نداشت. بلافاصله به نیروی زمینی ابلاغ شد که داعش تا مرز ایران آمده است و ما 5تیپ را در مرز مستقر کردیم و اعلام کردیم که 40کیلومتری مرز عراق خط قرمز ما با داعش است و با هماهنگی دولت عراق نیروها و بالگردهایمان را فرستادیم و شناسایی کردیم و درنهایت این قدرت و آمادگی نیروی زمینی ارتش بود که ترس بر دل داعشی ها انداخت.

روزنامه همشهری با برجسته کردن عنوان آمریکای لاتین همچنان بدگمان به واشنگتن آورد: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب اعلام کرد پس از ۳۳سال تصمیم دارد که کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند؛فهرستی که در آن همچنان نام ایران، سوریه و سودان وجود دارد.

پس از 55سال مخاصمه با کوبا، کاخ سفید این اقدام رئیس جمهور آمریکا را گام مهمی برای عادی سازی روابط با هاوانا خوانده ؛رابطه ای که در همه سال های گذشته میان واشنگتن و آمریکای لاتین پر از توطئه و نفرت بوده است.کوبایی ها در همه سال های گذشته آنچه واشنگتن حمایت از تروریسم نامیده را رد کرده اند اما باز هم گروهی از نمایندگان کنگره از اقدام رئیس جمهور آمریکا ناراضی هستند و به دنبال راهکاری برای بازگشت کوبا به این فهرست می گردند. اوباما در نامه ای به کنگره اعلام کرده دولت به این نتیجه رسیده که کوبا طی 6 ماه گذشته «هیچ کمکی در اختیار تروریسم بین المللی نگذاشته» و اطمینان داده است که در آینده هم از اقدامات تروریستی در جهان حمایت نخواهد کرد.

کوبا از سال ۱۹۸۲ از سوی وزارت خارجه آمریکا حامی تروریسم شناخته شد. مقام های واشنگتن، کوبا را طی همه سال های گذشته متهم به تشویق انقلاب توسط گروه های مسلح و پناه دادن به نیروهای گروه جدایی طلب باسک، اتا و گروه چریک های فارک کلمبیا کرده اند.

رئیس جمهور آمریکا به صورت قانونی نیازی به تأیید کنگره برای خارج کردن نام کشوری از فهرست موسوم به حامیان تروریسم ندارد اما نمایندگان کنگره در فرصت 45روزه برای بازبینی این اقدام تلاش دارند تا جلوی اقدام اوباما را بگیرند. آنها به دنبال تصویب طرحی با اکثریت سنا هستند تا بتوانند با جلوگیری از وتوی اوباما، کوبا را همچنان در فهرست قدیمی آمریکا نگه دارند. در کنگره گروهی هستند که مخالفت خود را به صراحت با اقدام اوباما اعلام کرد ه اند. مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه که به تازگی تصمیم خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرده ازجمله این افراد است.

کد خبر 292381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha